08 December 2010

sekolah ak..


mural.. cantek kan?? hehe



cantek?? hehe




ni sekolah eden.. hehe..




sek

kembali menulis...

lama sungguh ak x sentuh blog ak ni.. hehe

maklumla malas pnya pasal.. dlu sibuk dgn portfolio ROS..

ROS?? Rancangan Orentasi Sekolah..

antara program praktikum yg wajib..hehe..

so thun depan bersiap sedia menjadi seorang guru la..

or org lebih mngenali sbagai ustaz..hehe..

maklumla.. baru nak blaja menjadi guru ni bkan senang..

kena banyak belaja dgn org yang brpengalaman...

tolong doakan ak semua..

hehe..

harap2, praktikum nanti dpat bwat yg terbaek... mga dpat menjadi guru yg cemerlang insyaAllah.. =)

23 September 2010

Saintis buktikan Nabi Musa belah laut



BOULDER, Amerika Syarikat (AS) - Saintis-saintis di AS membuktikan kebenaran kisah Nabi Musa membelah laut seperti yang diceritakan dalam kitab suci al-Quran dan Injil, lapor sebuah akhbar semalam.

Satu kajian oleh sepasukan penyelidik yang diketuai saintis Carl Drews dari Pusat Penyelidikan Atmosfera Nasional di sini, mendapati fenomena itu tidak bercanggah dengan hukum fizik.

Kitab al-Quran menceritakan bahawa Nabi Musa membelah laut dengan menghentakkan tongkatnya ke tanah semasa baginda dan kaum Bani Israel terperangkap di antara pasukan tentera Firaun yang sedang mara dan laut di hadapan mereka.

Kumpulan saintis itu yang mengkaji beberapa peta kuno Delta Sungai Nil mendapati laut terbelah itu merujuk kepada sebuah lagun yang kini dikenali sebagai Tasik Tanis di selatan Laut Mediterranean dekat Laut Merah dan satu cawangan Sungai Nil.

Kini, dengan menggunakan simulasi komputer, saintis-saintis itu menunjukkan bahawa laut berkenaan terbelah dua melalui proses tiupan angin kencang yang dikenali sebagai angin timur bertiup selaju 100.8 kilometer sejam (km/j) selama 12 jam menyebabkan aliran air sungai dan lagun itu berpusing balik lalu membentuk seperti dinding air.

Satu model lautan komputer kemudian digunakan sebagai simulasi bagi melihat kesan angin yang bertiup semalamam ke atas air sedalam beberapa meter itu.

Selama empat jam, tiupan angin tersebut menghasilkan jambatan darat sepanjang 3.2 kilometer (km) dan selebar 4.8km.

Sejurus selepas angin timur reda, air lagun dan sungai itu kembali mengalir ke tempat asal seperti ombak tsunami.

Hasil kajian saintis berkenaan disiarkan di Internet oleh Jurnal Public Library of Science ONE. - Agensi.

18 September 2010

kes Datuk Sosilawati

wah3... kecoh satu Malaysia tentang kehilangan datuk ni...

spa yg x kenal... tokoh kosmetik Malaysia ni..

maklumla.. produknya antara yg terbaik di Malaysia ni...

tp entah mcm mna...

tetiba tersebar kes kehilangan dan pembunuhan kejam datuk Sosilawati ni...

innalillah....

4 org plak tu..

kejap je tuhan tarik nyawa...

tp pa punca sebenar kes ni??

ak x pandai plak nak bwat spekulasi

tggu hgga hbs kes ni disiasat...

sbb mgkin ad tuhan nak tunjuk sesuatu...

maklumla... berdasarkan akhabar n media massa...

suspek antara penjenayah yg d kehendaki...


papa pun.. sedekah al-fatihah pada semua mangsa..

moga Allah cucuri rahmat atas mereka..

Ameennn...


exam MUET..

hmmm... ingatkan dah ley la relax la skang..

ad lg exam pasni...

tp exam ni x tertekan sgt...

skadar nak lepas msuk unvct ja..hehe

untul smbung dgree...

so...

studi lepak2 dah la...

janji result gempak..hahaha..




19/10- speaking

13/11- writing, listening, reading...


chaiyok2! =)

Salam Aidilfitri

Sempat g ni nak ucap selamat ari raya..

maaf zahir batin..

buat semua..

sori la yer...

x sempat sgt nak update blog neh...

kekadang jer dtg rajinnya...

tgk mood n internet...

anyway...

Salam Lebaran...

Maaf Zahir BAtin semua.. =)

31 July 2010

Asyraf muncul juara Imam Muda

Oleh FAIZAL SAHARUNI
faizal.saharuni@kosmo.com.my

http://www.kosmo.com.my/kosmo/pix/2010/0731/Kosmo/Negara/ne_03.1.jpg

MUHAMMAD ASYRAF (kiri) dinobatkan sebagai juara Imam Muda oleh Hassan pada malam kemuncak program realiti dakwah di Kuala Lumpur malam tadi.



KUALA LUMPUR - Menepati ramalan, Muhammad Asyraf Mohd. Ridzuan, 26, diumumkan sebagai juara pada malam kemuncak program realiti dakwah, Imam Muda yang berlangsung di Dewan Muktamar, Kompleks Pusat Islam Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) di sini semalam.

Anak kelahiran Sungai Gelugor, Pulau Pinang itu berjaya menewaskan seorang lagi peserta akhir, Hizbur Rahman, 27, selepas bersaing selama 10 minggu termasuk dengan lapan individu lain pada program diilhamkan oleh Astro dengan kerjasama Jawi.

Kemenangan graduan Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Usuluddin dan Fiqah dari Universiti Malaya itu membolehkan beliau menerima insentif berbentuk tawaran Imam Ratib secara kontrak di salah sebuah masjid di Wilayah Persekutuan, trofi Imam Muda, sijil penyertaan dan kad pentauliahan diiktiraf oleh Jawi.

Tidak ketinggalan, Asyraf membawa pulang hadiah melanjutkan pengajian tanpa had di Universiti Antarabangsa Al-Madinah, Mesir, sebuah Proton Exora, pakej mengerjakan haji dan umrah, percutian ke Bandung, Indonesia, wang tunai berjumlah RM20,000, iPhone 3G dan komputer riba Apple MacBook Pro.



* Alhamdulillah.. lahir imam muda yang berbakat.. Tahniah buat program yang berjaya menarik minat stesen media dunia..

28 July 2010

Nisfu Syaaban..

skang dah bulan syaaban...

alhamdulillah... hidup diteruskan dgn kudrat yg tuhan bg..

skang dah lepas nisfu syaaban...

pa yg org pham dgn nisfu syaaban??

hmmm... nisfu syaaban ni adalah prtukaran buku amalam kita...

setelah setahun lamanya, buku ditukar dgn buku amalan yg baru...

sbb tu kita disunatkan mmbaca yasin.. puasa sunat pd hari tersebut...

tp.. apakan daya..

ak x dpat nak buat semua tu...

kena byk istighfar dgn amal skang ni..

bnyak sgt dosa...

papa pun... Ramadhan yng kian hampir akn kugunakan dgn sebaiknya..

time Ramadhan ni la jugak time final exam t..

harap amal sem 3 ak dpt berulang tok sem ni...

disebalik nisfu syaaban jugak..

alhamdulilllah... genap setahun ak bersama dgn si dia..

jazakumullah khairal jaza'..mga kekal slamanya.. Amin Ya Allah.. =)

mga dgn buku baru.. dpat amal agama dgn sempurna..

sbb dunia ni sementara... akhirat kekal abadi...

" kejayaan semua manusia hanya dalam agama.. sejauh mna kita dpat taat perintah Allah dan ikut sunnah nabi SAW"

dunia hanya tempat senda gurau, tipu daya, main2...

ni ak ad satu kisah...

satu ketika, ketika nabi di mikraj kan ke langit...

nabi telah ternampak seorang prmpuan tua yang bongkok dan memgang tongkat...

maka nabi pun tnya pda Jibril..

" wahai jibril.. siapa perempuan tua itu?"

jawab jibril.. "itulah dunia"..

sdangkan masa nabi pun dh mcm tu.. pa tah lg skang ni...

mesti dah krepot agaknya.. tggal israfil nak tiup ja lg..

so, jgn dilalaikan dgn dunia tp jgn tinggalkan dunia..

sbb addunnia miftahul akhirah..

dunia tu kunci ke akhirat...

dunia ni jambatan ke akhirat...

kalau kita lintas dgn baik, maka selamat lah kita..

kalau takkk...pluuuuppp! jatoh la jwabnya...

so.. jga amal, jga adab, jga akhlak, jga iman... =).



" Allahumma bariklana fi rajjab wa syaaban wa ballighna Ramadhan"

salam...

wa kembali lg slpas sbulan lmanya wa x update..

yela...

blog ikot mood...hehe..

hmm.. pa cita menarik ek??

x dak papa pun...cumanya..

skang ni agak tension n serabut skit...

final dah dekat...

keja belambak.. msalah demi masalah..

sakit pala bhai...

tp nak wat cmna...

selagi x mati.. mmg masalah dunia ni x kan setel..

so, sabar n byak doa tu yang penting..

skang... usaha n doa...

teruskan selagi upaya...

mga Allah bg ketenangan hati pada hmbanya yg lemah ni...

hnya Allah yang memahami dan tahu segalanya...

wallahualam.. =)

06 June 2010

4 Anugerah Allah Kepada Orang Sakit

Rasulullah SAW bersabda: bagi orang sakit empat kelebihannya:

  1. Qalam yang mencatit amalannya, tidak akan mencatit amalan kejahatannya tetapi akan mencatit amal kebaikkan selama ia sakit.
  2. Allah menyuruh para Malaikat mencatit amal kebaikkannnya semasa dia sihat dahulu,walaupun pada masa sakitnya ia tidak dapat melakukannya, tetapi tetap mendapat pahala tersebut.
  3. Setiap sendi yang mengalami kesakitan akan terkeluar dari sendi tersebut dosa dari amalan kejahatannya terdahulu.
  4. Jika dia sakit sehingga mati, matinya mendapat keampunan dari Allah SWT. Jika ia sembuh Allah juga mengampun segala dosanya.
org sakit pun Allah syg... tmbah2 yg tak sakit mcm kita ni.. =)

FADHILAT MENGERAT KUKU MENGIKUT CARA SUNNAH

  • Sesiapa mengerat kuku pada hari Sabtu Allah akan keluarkan daripadanya penyakit dan Allah menyembuhkan penyakit yang ada pada dirinya.
  • Sesiapa mengerat kuku pada hari Ahad Allah keluarkan daripadanya penyakit papa atau miskin dan Allah kurnia padanya sifat kaya.
  • Sesiapa mengerat kuku pada hari Isnin Allah keluarkan daripadanya penyakit gila dan Allah kurniakan kepadanya kesihatan.
  • Sesiapa mengerat kuku pada hari Selasa Allah keluarkan daripadanya penyakit barash dan Allah kurniakan padanya sifat penawar.
  • Sesiapa mengerat kuku pada hari Rabu Allah keluarkan daripadanya penyakit was-was dan ketakutan, Allah kurniakan padanya perasaan aman dan tenang.
  • Sesiapa mengerat kuku pada hari Khamis Allah keluarkan daripadanya penyakit judzam dan Allah kurniakan kepadanya sifat Afiat.
  • Sesiapa mengerat kuku pada hari Jumaat Allah keluarkan daripadanya dosa dan Allah kurniakan kepadanya Rahmat.

Begitulah kemurahan Allah kepada hambanya sehingga kita tidak layak menolak semua arahan Allah kerana memberi segala-galanya dengan penuh rahmat, walaupun semasa mengerat kuku…

suka suki..

salam...

lama x updte blog ak ni..

kdang2 malas, bz n mcm2 la..hehe..

hmm.. pagi2 ni pa ak nak ckap ek..

sja rajin nak menulis..

td bca bnyak blog..

xkira la, blog yg ak kenal ker x kenal ker..

semua ak tibai bca..

bnyak ilmu ley dpat...hehe..

td usha satu blog ni..

penuh dgn penulisan english.. so x wpa nak fham sgt..

tp fham la jgak sbb ak pun blaja bi kan..

hmm.. kat blog ni mcm2 gaya ak tgk.. gaya hidup bandar.. jalan2 n so on..

menarik kan.. bla dah berpisah lama ngn kwan2..

rsa nak jmpak blik..

org kta.. RINDU.. hehe..

yela... zaman skola zaman plg bes.. pling nakal, buas, aktif...

semua kat skola kan??

pastu bkak blog laen..

kbnyakan tentu skali isu palestin..

pe lg.. pasal israel laknatullah tu la..

serang kapal bantuan kemanusiaan..sedey ak tgk..

rakyat kita senang lenang.. nmpak org mintak sedekah pun xnak bg..

"ak la ni".. kdg2 ak jd sgka buruk lak kat org mintak sedekah ni..

astaghfirullah hal azim..

tp harap rakyat palestin sabar dan tabah.. teruskan berjuang..insyaAllah..

kemenangan pasti dtg.. kmi akn terus berdoa..

ak penah dgr ustaz kat kmpung ak mngaja kitab..

umat palestin ni akn menang slpas turunnya imam mahdi nnt..

sblum tu.. pastinya al-masih dajjal yg akn mnguasai dunia dlu..

smpai satu ketika.. nabi isa akn turun dan mnjadi pngikut imam mahdi dan sma2 berdakwah dan kembalikan kemengan ummat...

skang.. kita kna doa dan jga amal.. nak jd pngikut imam mahdi kan??

bnyak plak ak ulas..hehe

hmm.. pa lg ek??

yup... thanx to pdot n mankana..

ambik wa smlam.. bes beb lepak skali skala..

tentu skali sbb pdot yg blnja semua..hahaha..

bla lg nak dpat lepak kan??

bkan slalu nak jmpak ni..

papa pun.. doakn ak las sem bfore praktikum ni..

skejap ja ak dah 2 thun kat kuis ni..

insyaAllah.. mga rezki ak murah dlam mneruskan kehidupanku ni.. =)




18 May 2010

Sedih.... Adegan seks ustazah di asrama pelajar

Adegan seks ustazah di asrama pelajar


SALAH satu aksi seorang ustazah bersama pasangannya dalam rakaman video yang tersebar baru-baru ini.


KUALA LUMPUR - Menjijikkan apabila seorang ustazah sebuah sekolah agama di sini yang lengkap berjubah, bertudung dan bersarung tangan tergamak melakukan hubungan seks di dalam bilik asrama pelajar dengan seorang warden.

Perbuatan terkutuk ustazah itu dan pasangannya terbongkar selepas rakaman video yang diambil ketika mereka melakukan hubungan seks tersebar secara meluas hingga diolah dalam empat siri yang berbeza tetapi melibatkan 'pelakon' yang sama.

Berdasarkan kepada percakapan mereka, rakaman itu dibuat kononnya untuk mengabadikan kenangan cinta mereka sejak enam bulan lalu.

Kosmo! mendapati dalam video seks pertama selama tujuh minit yang disebarkan itu, ustazah berkenaan pada mulanya seperti takut-takut apabila pasangannya cuba merakamkan aksi mereka menggunakan telefon bimbit.

by: KOSMO!


ustazah pun wat cmni....apatah lg manusia yg xdak agama.. Ya Allah.. Ummat makin sakit....

14 May 2010

KTMB yg Kuharapkan.. =)

Tahniah diucapkan kepada Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) atas inisiatif memperkenalkan gerabak khas untuk penumpang wanita KTM Komuter yang mula beroperasi sejak 28 April yang lepas.

Langkah ini sememangnya amat kena pada masanya kerana dapat memberikan keselesaan, bukan sahaja untuk penumpang wanita, bahkan juga kepada penumpang lelaki yang selama ini terpaksa bersesak-sesak di dalam komuter khususnya ketika waktu puncak.

Inisiatif pengasingan gerabak itu juga diharap dapat mengurangkan masalah gangguan seksual kepada penumpang wanita, meskipun diakui bahawa langkah tersebut bukanlah satu penyelesaian mutlak. Masalah demikian sebenarnya hanya akan dapat diatasi melalui usaha mendidik masyarakat dengan nilai-nilai Islam.

Pengwujudan gerabak khas wanita ini diyakini akan memberi keuntungan kepada kedua-dua pihak (win-win situation), baik untuk para penumpang mahupun pihak KTMB sendiri. Penumpang-penumpang dapat menikmati kemudahan yang lebih selesa manakala imej dan mutu perkhidmatan KTMB pula akan meningkat, sekaligus menarik lebih ramai orang awam untuk menggunakan perkhidmatan komuter.

Apa pun, inisiatif KTMB ini wajar disambut baik kerana bersesuaian dengan seruan Islam agar kaum wanita diberi penghormatan dan perlindungan yang sebaik-baiknya. Diharapkan juga agar para pengusaha pengangkutan awam yang lain dapat mencontohi langkah tersebut demi manfaat seluruh masyarakat.


by: www.ismaweb.net

piala Thomas..

hmmm.. semangat jugak ak dengan piala Thomas ni..

maklumla...

ak pun peminat no 1 sukan badminton ni..

harap Malaysia bley pegi ke final..

tp mungkin sukar..

maklumla, jumpa pasukan handalan...

China..

tp ak sentiasa doakn yang wakil negaraku ni..

biar la pa org nak kta pun..

yg penting ak still Rakyat Malaysia..hehe

Go Malaysia Go!


sem baru..

ak dah msuk sem baru skang..

sem 6..

tp seminggu ak kat cni.. satu pa pun ak x blaja lg..

mklumlah.. fakulti baru, first batch plak tu.. so, lectrer pun kurang..

tp tarak pa.. ak bley tido memanjang..hahaha..

pointer sem lepas agak jatuh skit.. kuat main kot..hehe

tp xpa, insyaAllah..

sem ni ak pulun blik..

sem akhir la ktakan..

lepas tu praktikum..

lepas tu.....

ak pun x tau mna hala tuju.. mgkin further study insyaAllah..

pray for me =)

10 April 2010

pimples............

u come inside me,

leave a leak inside my care,

put a poison inside my heart,

grab a remedy out of m vision,

u leave me unconcious,

trying to find a better life to move on,

never give a feeling to what have i felt,

conquer it with selfishly,

caver all with happily play,

i had one to care,

need sumone to always listen,

never want u inside me,

kill the way of heart inside me,

by putting u as minor,

i came to get rid of u,

closing u with all my unvocabulary love,

chasing u and give u a good game,

so please go away and yet the remedy,

do come to me,

lame damn u pimples!

created by: topicil
edited by:mat z


03 April 2010

Tangisanku dalam Doa...

Ya Allah, ya tuhanku..

Hambamu yang dhaif dan lemah ini mengadu padaMu..

Kau tenangkanlah hatiku..

Kau permudahkanlah segala urusanku..

Kau murahkanlah rezekiku..

Kau jadikanlah aku pelajar yang cemerlang..

Kau jadikanlah aku seorang daieMu..

Kau jadikanlah aku seorang yang taat pada agamaMu..


Ya Allah..

Kau yang mendatangkan masalah kepada aku, pada kau juga aku berharap semua masalah selesai..

Ya Allah..

Kau yang memberikan hutang kepada Aku, pada kau juga aku berharap semua hutang aku dapat diselesaikan..

Ya Allah..
Kau yang mendatangkan penyakit padaku, padaMu jua aku harap disembuhkan segalanya..

Ya Allah..
Berilah aku keselamatan untuk menghadapi semuanya ini..



Ya Allah...

Kau ampunilah dosa ke dua ibu bapaku..

Kau ampunilah dosa adik beradikku...

Kau permudahkanlah segala urusan mereka..

Kau sembuhkanlah penyakit mereka..

Kau murahkanlah rezeki mereka...

Kau jadikanlah mereka ini daie yang sempurna..

Amin..


Ya Allah...

Kau ampunilah dosa ummat Islam seluruh dunia..

Kau berilah hidayat kepada ummat..

Seseungguhnya ummat dahagakan hidayatMu ya Allah..


Ya Allah..

Kau ampunilah dosa gadisku ya Allah..

Kau berilah hidayat kepadanya..

Kau jadikanlah dia seorang wanita yang solehah..

Kau bentukanlah dia akhlak yang mulia..

Kau peliharalah percakapannya..

Kau peliharalah kelakuannya..

Kau jadikanlah dia seorang yang dapat menjaga aurat dengan sempurna..



Ya Allah..

Kau jodohkanlah aku dengan gadisku..

Kau percepatkanlah jodohku dengan dia...

Agar aku tidak terjebak dengan dosa dan zina..

Amin....


Ya Allah..

Kau berilah aku kekuatan dalam mendidik dan membimbingnya...

Kau jadikanlah kami dalam agama yang sempurna..

Ku kekalkan kami ya Allah dalam kebahagiaan agamaMu..


YA ALLAH..

Qabulkanlah permintaan hambamu ini..

Aku tangis padamu Ya Allah..

Aku berhajat padamu Ya Allah..

Perkenankanlah....

Amin Ya Rabbal Alamin..